Kia Stonic – historia, dane techniczne, silniki

Dziś miejskie crossovery to wręcz integralna część gamy modelowej każdego producenta. Stanowią one często motor napędowy do sprzedaży i są dość rozchwytywane, więc nad tym by oferować jak najlepsze auto w tej klasie pracuje praktycznie każdy. Propozycja Kii w tej klasie to model Stonic, który na rynku dostępny jest od 2017 roku.
Kia Stonic – historia modelu
Przez lata Kia w klasie miejskiej oferowała model Soul, który charakteryzował się dość kanciastym nadwoziem, lecz sporą zaletę w postaci napędu elektrycznego. Kia zdecydowała się jednak na skonstruowanie nowego modelu w tej klasie z racji na plany wycofania spalinowej Kii Soul z rynku w Europie. W ten sposób powstał Stonic.
Pierwsze ogłoszenie dotyczące tego modelu pochodzi z początku 2017 roku. W tym samym roku przedstawiono także szkice projektowe oraz właściwie zaprezentowano cały model i pokazano jego specyfikację. Samochód powstał na bazie Kii Rio i jest również powiązane ze swym odpowiednikiem w gamie Hyundaia, czyli Hyundaiem Kona. Oba te samochody osobowe zadebiutowały w tym samym roku.
Kia Stonic z przodu ma dość wąskie reflektory i niewielką atrapę chłodnicy. Wraz ze swym debiutem wygryzła spalinowy model Soul, który zniknął z Europy oraz Australii. Wnętrze pochodzi z modelu Rio, lecz posiada on także opcjonalne kolorowe wstawki.

W 2020 roku Kia przeprowadziła facelifting, który opiera się na niewielkiej modyfikacji wlotów powietrza. Nowe samochody wyposażono także w większy ekran systemu multimedialnego i jednostki hybrydowe typu MHEV, czyli tak zwane miękkie hybrydy. Do tego pojawiły się nowe wzory alufelg, układy diod w reflektorach czy też odcienie lakieru.
Kia Stonic – dane techniczne
Kia Stonic to miejski crossover, który jest długi na 4140 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 2580 milimetrów. Szerokość auta mierzy 1760 milimetrów, a wysokość sięga 1520 milimetrów. Masa własna jest dość niewielka i wynosi około 1110 kilogramów, a w bagażniku pomieścimy 352 litry bagażu. Na obu osiach auta osobowe mają zamontowane hamulce tarczowe.
Kia Stonic – gama silnikowa
Gama silnikowa Kii Stonic nie należy do szczególnie bogatych, lecz zapewnia wymaganą różnorodność. Podstawowy silnik to jednostka 1.2 DPI. Jest to 4-cylindrowy silnik z wtryskiem wielopunktowym, który generuje 84 konie mechaniczne i 118 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego.
Chcąc więcej mocy trzeba wybrać silnik R3 1.0 T-GDI, czyli niewielką jednostkę z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem. Jej podstawowa wersja generuje 100 koni mechanicznych i 172 niutonometry maksymalnego momentu obrotowego. Dostępna jest także wersja MHEV, czyli tak zwana miękka hybryda, która daje do dyspozycji 200 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,4 sekundy.
Kia Stonic – ceny
Za Kię Stonic w najbardziej podstawowej wersji wyposażenia w zależności od jednostki napędowej zapłacimy od 68 do 77 tysięcy złotych. Pośrednia odmiana L to już z kolei od 76 do 89 tysięcy. Najdroższa odmiana to GT Line i za crossovera w tej wersji należy zapłacić od 90 do nawet 100 tysięcy złotych.